Από την πρωτοχρονιά η τιμή του πετρελαίου κατρακύλησε κατά 18% και σήμερα έπεσε κάτω από 28 δολάρια το βαρέλι. Στις 12.1.16, μάλιστα, ο δείκτης αναφοράς για την τιμή
του πετρελαίου στις ΗΠΑ (WTI) βυθίστηκε στα 30 δολάρια το βαρέλι, το χαμηλότερο σημείο από το 2003. Την επόμενη μέρα γνωστοποιήθηκε ότι το στοκ της χώρας σε πετρέλαιο έφτασε τα 1.3 δισ. βαρέλια καταγράφοντας νέο ρεκόρ. Οι πετρελαϊκές εταιρίες προετοιμάζονται για να αντιμετωπίσουν τις παρενέργειες όλης αυτής της κατάστασης, ενώ η τράπεζα Standard Chartered έκανε την πιο απαισιόδοξη πρόβλεψη, ότι η κατρακύλα των τιμών θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και τα 10 δολάρια το βαρέλι προτού σταματήσει. Η εξίσωση μεταξύ προσφοράς - ζήτησης καθρεφτίζει τι έχει συμβεί. Η κατανάλωση ήταν αυτή που υποστήριζε τις τιμές του πετρελαίου την χρονιά που μας πέρασε. Η μεγάλη... κατηφόρα των τιμών το τελευταίο δεκαπενθήμερο "έσκασε" ταυτόχρονα, σε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ συγκυριών, με την πτώση του κινέζικου χρηματιστηρίου και του γουάν, κάτι που οι περισσότεροι επενδυτές θεωρούν ότι αντανακλά συρρίκνωση στην κινεζική οικονομία, άρα και στην ζήτηση για πετρέλαιο. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δεν παραβλέπει αυτόν τον παράγοντα, όμως εκτιμά ότι η ζήτηση από το Πεκίνο δεν είναι τελικά και τόσο μειωμένη. Τα στοιχεία που βγήκανστις 13.1.16 έδειξαν ότι η Κίνα εισήγαγε 6.7 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα για το 2015, αριθμός ρεκόρ. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, είναι ότι εκτός από την Ινδία και την Κίνα, δεν αναμένεται ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση πουθενά αλλού στον κόσμο για το 2016: Η Ευρώπη δεν προβλέπεται να επαναλάβει φέτος την σχετικά μεγάλη ζήτηση σε πετρέλαιο του 2015.
Στις ΗΠΑ, αν και συνεχίζει να υπάρχει οικονομική ανάπτυξη, η αυστηροποίηση στα πρότυπα της απόδοσης των καυσίμων, βάζει φρένο.
Στην Μ. Ανατολή, που πέρυσι αυξήθηκε η κατανάλωση της βενζίνης, οι κυβερνήσεις ανέβασαν την τιμή της για να τονώσουν τα δημόσια οικονομικά, με συνέπεια να μειωθεί εν τέλει η κατανάλωση. Διεθνώς υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για την ζήτηση σε πετρέλαιο. Επιπρόσθετα, οι παραγωγές χώρες δεν σφίγγουν τις στρόφιγγες. Η Σ. Αραβία, που περιόριζε την παραγωγή για να διασώσει την τιμή του πετρελαίου, τώρα αρνείται να παίξει αυτό τον ρόλο και είναι αποφασισμένη να κάνει ό,τι μπορεί για να «κλείσει» τους παραγωγούς υψηλού κόστους. Η Σ. Αραβία ποντάρει στο ότι η τιμή του πετρελαίου θα αυξηθεί στα τέλη του 2016 ή στις αρχές του 2017, όταν η παγκόσμια παραγωγή θα αρχίσει να συρρικνώνεται και να ακολουθεί την ζήτηση. Ένας αστάθμητος παράγοντας είναι το Ιράν, αφού κανείς δεν γνωρίζει πόσο πετρέλαιο θα εξάγει τελικά, όταν αρθούν οι αμερικανικές κυρώσεις στις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Ο συνήθης νόμος των πετρελαιοβιομηχανιών είναι να συνεχίζουν τις γεωτρήσεις για όσο περισσότερο μπορούν. Όμως, τα παγκόσμια αποθέματα σε πετρέλαιο είναι ήδη σε αριθμούς ρεκόρ. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι θα αυξηθούν κατά 700.000 βαρέλια την ημέρα επιπλέον, πριν αρχίσει να ισορροπεί η προσφορά και η ζήτηση το 2017. Στις ΗΠΑ η εγκατάσταση αποθήκευσης πετρελαίου στην Οκλαχόμα, που είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο με χωρητικότητα 73 εκατ. βαρέλια, διαθέτει ήδη 64 εκατ., κάτι που αποτελεί ιστορικό υψηλό. Στην Κίνα, τέλος, τα πετρελαιοφόρα που αγκυροβολούν στα ανοιχτά σχηματίζουν ουρά γιατί οι δεξαμενές αποθήκευσης είναι πια γεμάτες! πηγη
Via
του πετρελαίου στις ΗΠΑ (WTI) βυθίστηκε στα 30 δολάρια το βαρέλι, το χαμηλότερο σημείο από το 2003. Την επόμενη μέρα γνωστοποιήθηκε ότι το στοκ της χώρας σε πετρέλαιο έφτασε τα 1.3 δισ. βαρέλια καταγράφοντας νέο ρεκόρ. Οι πετρελαϊκές εταιρίες προετοιμάζονται για να αντιμετωπίσουν τις παρενέργειες όλης αυτής της κατάστασης, ενώ η τράπεζα Standard Chartered έκανε την πιο απαισιόδοξη πρόβλεψη, ότι η κατρακύλα των τιμών θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και τα 10 δολάρια το βαρέλι προτού σταματήσει. Η εξίσωση μεταξύ προσφοράς - ζήτησης καθρεφτίζει τι έχει συμβεί. Η κατανάλωση ήταν αυτή που υποστήριζε τις τιμές του πετρελαίου την χρονιά που μας πέρασε. Η μεγάλη... κατηφόρα των τιμών το τελευταίο δεκαπενθήμερο "έσκασε" ταυτόχρονα, σε ένα εκρηκτικό κοκτέιλ συγκυριών, με την πτώση του κινέζικου χρηματιστηρίου και του γουάν, κάτι που οι περισσότεροι επενδυτές θεωρούν ότι αντανακλά συρρίκνωση στην κινεζική οικονομία, άρα και στην ζήτηση για πετρέλαιο. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δεν παραβλέπει αυτόν τον παράγοντα, όμως εκτιμά ότι η ζήτηση από το Πεκίνο δεν είναι τελικά και τόσο μειωμένη. Τα στοιχεία που βγήκανστις 13.1.16 έδειξαν ότι η Κίνα εισήγαγε 6.7 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα για το 2015, αριθμός ρεκόρ. Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, είναι ότι εκτός από την Ινδία και την Κίνα, δεν αναμένεται ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση πουθενά αλλού στον κόσμο για το 2016: Η Ευρώπη δεν προβλέπεται να επαναλάβει φέτος την σχετικά μεγάλη ζήτηση σε πετρέλαιο του 2015.
Στις ΗΠΑ, αν και συνεχίζει να υπάρχει οικονομική ανάπτυξη, η αυστηροποίηση στα πρότυπα της απόδοσης των καυσίμων, βάζει φρένο.
Στην Μ. Ανατολή, που πέρυσι αυξήθηκε η κατανάλωση της βενζίνης, οι κυβερνήσεις ανέβασαν την τιμή της για να τονώσουν τα δημόσια οικονομικά, με συνέπεια να μειωθεί εν τέλει η κατανάλωση. Διεθνώς υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για την ζήτηση σε πετρέλαιο. Επιπρόσθετα, οι παραγωγές χώρες δεν σφίγγουν τις στρόφιγγες. Η Σ. Αραβία, που περιόριζε την παραγωγή για να διασώσει την τιμή του πετρελαίου, τώρα αρνείται να παίξει αυτό τον ρόλο και είναι αποφασισμένη να κάνει ό,τι μπορεί για να «κλείσει» τους παραγωγούς υψηλού κόστους. Η Σ. Αραβία ποντάρει στο ότι η τιμή του πετρελαίου θα αυξηθεί στα τέλη του 2016 ή στις αρχές του 2017, όταν η παγκόσμια παραγωγή θα αρχίσει να συρρικνώνεται και να ακολουθεί την ζήτηση. Ένας αστάθμητος παράγοντας είναι το Ιράν, αφού κανείς δεν γνωρίζει πόσο πετρέλαιο θα εξάγει τελικά, όταν αρθούν οι αμερικανικές κυρώσεις στις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Ο συνήθης νόμος των πετρελαιοβιομηχανιών είναι να συνεχίζουν τις γεωτρήσεις για όσο περισσότερο μπορούν. Όμως, τα παγκόσμια αποθέματα σε πετρέλαιο είναι ήδη σε αριθμούς ρεκόρ. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι θα αυξηθούν κατά 700.000 βαρέλια την ημέρα επιπλέον, πριν αρχίσει να ισορροπεί η προσφορά και η ζήτηση το 2017. Στις ΗΠΑ η εγκατάσταση αποθήκευσης πετρελαίου στην Οκλαχόμα, που είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο με χωρητικότητα 73 εκατ. βαρέλια, διαθέτει ήδη 64 εκατ., κάτι που αποτελεί ιστορικό υψηλό. Στην Κίνα, τέλος, τα πετρελαιοφόρα που αγκυροβολούν στα ανοιχτά σχηματίζουν ουρά γιατί οι δεξαμενές αποθήκευσης είναι πια γεμάτες! πηγη
Via